Trivselsundersøgelsen for apoteksansatte 2025 giver både håb for gode arbejdspladser, og tydelig retning for hvor der kræves handling
Farmakonomforeningen, Pharmadanmark og Danmarks Apotekerforening har fulgt op på trivselsundersøgelserne i 2022 og 2023. Denne gang er alle medarbejdere i sektoren blevet spurgt, inklusive farmakonomelever. De mange initiativer, som de tre foreninger har arbejdet med i de seneste år, lader til at have forbedret arbejdsmiljøet for farmakonomerne på en række områder, men der er stadig områder, hvor arbejdsmiljøet er uacceptabelt dårligt.
Sådan læses tallene
For at sammenligne på tværs med undersøgelserne fra 2022 og 2023, sektoren generelt og landsgennemsnittet for alle arbejdspladser, anvendes en score. Scoren er et udtryk for gennemsnittet af svar, en høj score indikerer en høj forekomst af et fænomen. For nogle faktorer f.eks. stress er en høj score forbundet med negativt arbejdsmiljø, for andre faktorer, f.eks. indflydelse er en høj score forbundet med positivt arbejdsmiljø. Enkelte steder har vi i stedet anvendt en %-del til illustration.
Undersøgelsen i korte træk:
- Indflydelse er afgørende for farmakonomernes trivsel: For de farmakonomer, som har meget lav grad af indflydelse på deres arbejdstider, angiver 74%, at arbejdet tager så meget energi, at det går ud over privatlivet. For farmakonomer, som i meget høj grad har indflydelse på deres arbejdstider, angiver 33%, at arbejdet tager så meget energi, at det går ud over privatlivet.
- Medinddragelsen halter: Kun 50% af farmakonomerne oplever i høj grad eller i meget høj grad, at deres forslag til forbedringer bliver behandlet seriøst af ledelsen.
- Forholdet mellem farmakonom og leder: Respekt og anerkendelse mellem leder og farmakonom er steget fra en score på 61,7 til 69,2 og lederens prioritering af trivslen er steget fra 59,0 til 66,8.
- Det kollegialt samarbejde er godt: Hjælpsomheden mellem kollegaer er steget fra en score på 63,4 til 66,6 og tilsvarende stigning fra 71,2 til 74,9 viser også at farmakonomerne i høj grad stoler på deres kollegaer i almindelighed.
- Ændringer i arbejdet: Farmakonomerne oplever færre ændringer, hvor de blev ændret til at skulle arbejde på en fridag. Inden for de seneste 4 uger har 75,9% ikke oplever ændringer (mod 61,2% i 2022) og 22,1% har oplevet én ændring (mod 34,7% i 2022).
- Eleverne oplever højere stress-niveau: 75% af eleverne oplever, at arbejdet taget så meget af deres energi, at det går ud over privatlivet. For de færdiguddannede farmakonomer er det 62%. Hele 73% af eleverne har følt sig stresset i de sidste to uger (hvilket ligger væsentligtover landsgennemsnittet for alle arbejdspladser).
- Efteruddannelse og udvikling i arbejdet savnes: Kun 37% af farmakonomerne oplever gode muligheder for efter- og videreuddannelse og kun 46% oplever gode muligheder for at kunne udvikle deres kompetencer gennem arbejdet.
- For mange uacceptable oplevelser: Over 30% af farmakonomerne har oplevet trusler i deres arbejde. Og 95% af truslerne kommer fra kunder, klienter, patienter, pårørende m.fl. Chikane, mobning og diskrimination forekommer også forsat, i overvejende grad fra kunder men også fra ledere og kollegaer.
Resultaterne tegner et tydeligt billede af forbedringer i arbejdsmiljøet på apotekerne – men også fortsatte udfordringer, som arbejdsgiverne bliver nødt til at handle på.
”Arbejdsmiljøet ser heldigvis ud til at være blevet bedre på apotekerne i de seneste år. Og de mange initiativer, som vi sammen med Apotekerforeningen har sat i gang, har flyttet noget i den rigtige retning”, siger formand Ann-Mari Grønbæk.
Bedre indflydelse giver mere tilfredse medarbejdere
Farmakonomerne bliver ikke inddraget nok i tilrettelæggelsen af deres arbejde. Der er en tydelig sammenhæng mellem hvor meget energi arbejdet dræner den enkelte farmakonom for, og hvor meget ledelsen inddrager medarbejderne i beslutninger og lytter når arbejdstimerne skal placeres. Det er nødvendigt at vi arbejder på at styrke den enkelte farmakonoms stemme, øge medindflydelsen og at bruge arbejdspladsens samarbejdsorganer langt bedre.
” På alle arbejdspladser bør det være naturligt, at man lytter til hinanden og har en god dialog”, siger Ann-Mari Grønbæk. ”Det er der stadig nogle arbejdsgivere, som kan arbejde meget mere med.”
Tag nu hånd om eleverne
Farmakonomeleverne oplever store forventninger fra både arbejdet og fra deres uddannelse, som de skal balancere i deres hverdag. Eleverne oplever uacceptabelt meget stress i deres arbejdsliv, som kræver lagt større opmærksomhed fra deres omgivelser og ikke mindst fra deres arbejdsgiver. Det er afgørende, at samarbejdet mellem elev, skole, apoteket og uddannelsesansvarlig styrkes og eleverne gives den nødvendige tid og støtte i deres læring.
”Vi ser nogle ret tydelige udfordringer med trivslen for vores elever. Der er behov for, at både arbejdsgivere og skolen tager den del af deres uddannelse, som ligger på apoteket, langt mere alvorlig”, understreger Ann-Mari Grønbæk, som også bemærker, at Farmakonomforeningen vil tage initiativ til et fælles arbejde om elevernes vilkår.
Skab forudsigelighed i skemaet, tak!
Der er siden 2022 oplevet et fald i antallet af ændringer i farmakonomernes arbejdsliv. Det lader til, at planlægningen af arbejdet og respekten for farmakonomens privatliv er blevet bedre, men der er stadig noget vej før vi kan sige, at der er forudsigelighed omkring arbejdstider- og steder. Det skal fastholdes og forankres som den helt normale praksis.
Faglig udvikling må aldrig gå i stå
Alt for mange farmakonomer oplever, at det ikke er muligt at finde relevant efter- og videreuddannelse. Alt for få og alt for generiske kæde-kurser, der gentages år efter år, er bare ikke godt nok, når en farmakonom skal vokse og udvikle sig i jobbet. Med de mange nye og fagligt spændende opgaver som f.eks. medicinsamtaler eller i den daglige tilrettelæggelse af arbejdet bag skranken og i andre funktioner, skal det være et naturligt krav, at alle har mulighed for at udvikle sig – fagligt og personligt.
God ledelse virker
En god ledelse er fundamentet for en god arbejdsplads og motiverede medarbejdere. Siden 2022 har Farmakonomforeningen sammen med Apotekerforeningen igangsat flere initiativer, som har styrket ledelsen på apotekerne. Det har forbedret farmakonomernes oplevelse af deres leder, så vurderingen af apoteksledelsen nu næsten ligger på landsgennemsnittet. Det arbejde skal fortsætte og styrkes yderligere.
”Man kan ikke sige, at vi er i mål med arbejdet for arbejdsmiljøet. Vi skal derfor fastholde de nye initiativer, som vi har lavet sammen med Apotekerforeningen – og gøre endnu mere. Det gælder måske særligt i forhold til at hjælpe lederne i deres ledelsesopgave”, siger Ann-Mari Grønbæk.
Tal pænt!
Tonen fra alt for mange kunder på apotekerne er ikke acceptabel. Det er apotekernes ansvar at modvirke en grov og truende adfærd på apoteket, og at give langt bedre redskaber og støtte til farmakonomerne i frontlinjen.
”Når man står alene ved skranken eller i filialen, så kan uacceptabel adfærd virke vildt grænseoverskridende. Vi vil bede arbejdsgiverne om at tage handling på at passe på deres ansatte. Det er også et spørgsmål, som vi rejser overfor f.eks. de offentlige arbejdsgivere”, siger Ann-Mari Grønbæk.
Dit bidrag til undersøgelsen har en kæmpe værdi
40% af farmakonomerne på apotekerne brugte tid på at svare på arbejdsmiljøundersøgelsen. Det betyder, at vi har et meget klart billede af hvad der fungerer og hvad der udfordrer i sektoren. Den viden skal nu omsættes til handling.
”Med så stærk en besvarelse fra vores medlemmer, er Farmakonomforeningens stemme også mere kraftig, når jeg taler med Apotekerforeningen. Det nytter virkeligt noget”, siger Ann-Mari Grønbæk. ”Så en kæmpe tak fra mig, til alle jer, som har taget jer tid til at besvare undersøgelsen.”