Jobsamtalen: Sådan forbereder du dig bedst og får bugt med nervøsiteten

Er du blevet kaldt til jobsamtale? Tillykke! Nu venter jobsamtalen, men hvordan forbereder man sig bedst til den?

Du er blevet kaldt til jobsamtale. Det er fantastisk. Faktisk betyder det, at du allerede er kommet langt i ansøgningsprocessen, og virksomheden synes, der er et match. Samtalen er derfor netop en fælles undersøgelse af alt det, man ikke kan læse sig til i din ansøgning – fx om der er kemi imellem jer, hvordan samtalen glider, og hvordan du passer ind i teamet? Det samme gælder også, hvis du er blevet kaldt til jobsamtale uden en ansøgning – fx gennem dit netværk, hvor virksomheden på anden vis har hørt om dig og ser dig som en oplagt kandidat.

 Jobsamtalen er en samtale og ikke en eksamen – det er en mulighed for at se om der er godt fagligt og personligt match mellem dig og arbejdsgiver.

Men hvordan bliver du klar til samtalen? Der er en række ting du med fordel kan gøre for at sikre, at du efterlader et positivt aftryk.

Forbered dig grundigt

Som i så mange andre situationer, hvor man ønsker at præstere og gøre det godt, så er grundig forberedelse ofte nøglen til succes. Det gælder også, når det kommer til en jobsamtale.

Til jobsamtalen vil arbejdsgiver spørge ind til din ansøgning og dit CV. Derfor er det en god ide at tænke over, hvad du ønsker at fremhæve og hvordan. Start med at læse stillingsopslaget og din egen ansøgning igennem igen, så du er helt skarp på, hvad virksomheden forventer af dig som ansøger, samt den måde du har matchet det på i din ansøgning. Hvad er dit kernebudskab? Hvis du skal skære helt ind til benet, hvad er så det allervigtigste din kommende arbejdsgiver skal vide om dig før samtalen er ovre? Prøv at udvælge et par nøgleord, der beskriver det, du kan, og står for – og øv dig gerne hjemmefra, så du ved hvordan du vil fortælle om din faglighed, personlighed og motivation for at søge netop det job. Det er  en god idé at øve en kort præsentation af dig selv – ofte vil en jobsamtale starte med det.

Dernæst er det en god ide at undersøge og indhente så meget viden om virksomheden, som du kan. Check deres hjemmeside, slå dem op på Google, LinkedIn og Facebook – der er stor chance for, at de gør det samme med dig. Hvis du kender nogen, der arbejder - eller har arbejdet - i virksomheden, er det en god ide at tage en snak med dem. Den viden, du indsamler, kan du med fordel bruge til at forberede spørgsmål om det, du er nysgerrig på ift. jobbet – det kan være arbejdsgange, kundegrupper eller lignende. Dine kvalificerede spørgsmål sender et klart signal til arbejdsgiver om, at du er interesseret i jobbet og har sat dig ind i deres virkelighed og verden.

Fortæl gennem eksempler

Selvom de tørre facts om din uddannelse og arbejdsliv ofte er med til at give arbejdsgiver et godt indtryk af din faglighed og dit erfaringsniveau, er det ofte ikke tilstrækkeligt til at demonstrere lige præcis, hvilke kompetencer det dækker over, og hvordan din erfaring kan bruges til at skabe værdi for virksomheden. Derfor er du nødt til at fortælle dem det! Den bedste måde at gøre det på er gennem eksempler – det kan være et projekt, du har afsluttes med succes eller en case, der viser, hvordan kompetence x og y kom i spil.

Hvordan viser du fx, at du er god til at holde overblik og skabe struktur i stedet for at sige det. Tænk over resultater du har skabt eller mål du har været med til at opnå og fortæl om dem og den rolle du spillede i succesen.

Du kan fx fortælle om:

  • sociale arrangementer , du har lavet på en tidligere arbejdsplads for at vise, at du bidrager positivt til det sociale fællesskab på en arbejdsplads
  • et forløb med en elev som uddannelsesansvarlig for at illustrere, hvor meget du brænder for at være uddannelsesansvarlig

Ved at eksemplificere skaber du troværdighed og er med til at forme arbejdsgiverens billede og indtryk af hvordan du kan skabe resultater i virksomheden.

Vend din nervøsitet til en styrke

Det er naturligt at være nervøs før en jobsamtale. Faktisk viser det bare, at der virkelig er noget på spil her, og at du virkelig brænder for at gøre det godt og få tilbudt jobbet. Opgaven er at finde det rette spændingsniveau imellem nervøsitet og adrenalin. Hvor nervøsitet kan virke lammende, kan adrenalin gøre lige det modsatte – nemlig være med til at sætte dig op til samtalen og få dig til at præstere dit ypperste. Du er aldrig nervøs uden adrenalin, så det handler om at tippe abalancen mod den positive pol. Prøv at fokusere på det i tiden lige op til samtalen – og husk at selvom det måske føles ubehageligt i kroppen så er de kropslige signaler faktisk bare med til at gøre dig klar på den situation der venter.

Som vi allerede har berørt, så er forberedelse ofte en nøgle til succes – det gælder også, når det kommer til nervøsitet. Hvis du er velforberedt på samtalen, hvad du selv vil sige og svare på de spørgsmål der kommer, vil det give dig en vis sikkerhed. Husk også på, at siden du skal til jobsamtale så har du allerede imponeret – og selvom du måske føler, at det er dig der skal gøre dig fortjent til jobbet, så er samtalen også en mulighed for dig til at vurdere om jobbet og arbejdsgiveren lever op til dine forventninger.

Læs her mere om jobsamtalen og hvordan du forbereder dig til den

 

Artiklen er udarbejdet i samarbejde med FTFa


Emneord